יצאנו לסיור נוסף, והפעם ביקרנו בנמל חיפה כשבמוקד הסיור מסוף הכרמל החדש שהוקם ע"י חברת נמלי ישראל.
מארחינו במפעל היו :
אורנה גוברניק- דוברת חברת נמלי ישראל
זאב הוך- מנהל פרויקט הכרמל וראש מינהלת מסופים עתידיים, חברת נמלי ישראל
אמירעם היידקר- ראש אגף מערכות מידע ומנהל פרויקט תס"ק-ים, חברת נמלי ישראל
מנדי מוסקוביץ – ראש יחידת היערכות נמלית, חברת נמל חיפה
האירוח היה בסטנדרטים בלתי רגילים, הועמד לרשותינו אוטובוס שלקח אותנו מתל אביב ועד לנמל, והכיבוד והאירוח היו כיד המלך. רוב תודות לחברת נמלי ישראל ומארחי הסיור.
המפגש כלל סיור ברחבי הנמל באוטובוס עם הסברים על מבנה הנמל הכללי והמסוף החדש בפרט.
לאחר מכן המשכנו ל-3 הרצאות פרונטליות בנושאים של: הקמת המסוף החדש, פרויקט IT והסברים כלליים על נמל חיפה.
חברת נמלי ישראל :
הסיור היה למעשה אירוח של שתי חברות: חברת נמלי ישראל (חנ"י) וחברת נמל חיפה.
חברת נמלי ישראל אחראית על תחום פיתוח הנמלים במסגרתו מקימה, מפתחת ומשכללת את נמלי הים בחיפה, באשדוד ובאילת.
נמל חיפה מספק שרותים ימיים מגוונים באזורי הנמל השונים: אזור הנמל הראשי, אזור מסוף המכולות המזרחי, אזור הקישון ורציף הכרמל.
השינוי המיבני חל בשנת 2005 במסגרת הרפורמה בנמלי הים, אז הוקמו החברות חנ"י וחברות הנמלים השונים. מאז הקמת חנ"י לפני כ-5 שנים היא השלימה שני מיזמי תשתית- מסוף "איתן" בנמל אשדוד ומסוף "כרמל" בנמל חיפה.
אנו ביקרנו בסיור במסוף כרמל בחיפה.
פרויקט הקמת המסוף- זאב הוך:
פרויקט תשתית להקמת רציף מכולות חדש ע"י חנ"י, שמשתרע על שטח של 290 דונם בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל. הרציף מאפשר לחברת נמל חיפה להגדיל את הקיבולת במעל לחצי טון מכולות בשנה.
תכולת הפרויקט: עבודות תשתית ימיות של ייבוש שטח של כ 250 דונם, הקמת מסוף מכולות מודרני עם רציף ראשי של 700 מטר, בעל עומק של עד 15.5 מטר וכן רציפי משנה. כמו כן הקמת שטחי אחסון ותפעול, מבני חשמל, תקשורת, מאגר מים לחירום ועוד. הנחת מערכות תשתית לתקשורת, חשמל, מים, ביוב, ניקוז ועוד.
תקציב: כמיליארד שקל.
לו"ז: הפרויקט אושר לביצוע בשנת 2005, ובאוגוסט 2005 התחילו העבודות.
בלו"ז הפרויקט כ-1500משימות ואבני דרך ברורות.
הפרויקט הושלם במועד ובתקציב ונמסר להפעלת חברת נמל חיפה במאי 2009.
תהליך: הפרויקט בוצע על פי השלבים הבאים:
- הגדרת צרכים וקביעת "תנוחת נמל" (דומה לתכנון אדריכלי)
- תהליך סטטוטורי
- תכנון מפורט
- מכרז הכולל שני שלבים: מבחן כשירות מוקדם ("מעטפת איכות") והצעה כספית ("מעטפה כספית")
- בחירת קבלן והתחלת ביצוע
- סיום הפרויקט והעברתו לחברת נמל חיפה האחראית על רכש עגורנים ותפעול.
פרויקט תס"ק י"ם (תהליכי סחר ממוחשבים בקהילת הים)- אמירעם היידקר:
פרויקט מיחשוב למימוש תהליכי סחר ללא ניירת באמצעות פלטפורמה של מסרים אלקטרוניים.
מטרות הפרויקט:
- שיפור כושר התחרות של המשק הישראל ע"י קידום תהליכי סחר ממוחשבים בקהילת הים: "נמל ללא ניירת"
- חסכון בתשומות תהליכי הסחר הימי והוזלת תהליכי היבוא והיצוא
- קיצור התהליכים בשרשרת הלוגיסטית וזמן תהליך השינוע מההזמנה ועד הביצוע
תוצאות הפרויקט:
- כל תהליך הייצוא בתהליך הימי (מכולות) במדינת ישראל ללא ניירת !
- הייבוא בתהליך הימי למדינת ישראל (מכולות) דרך מסופים חיצוניים (הרוב) ללא ניירת !
- הייבוא ללקוח סופי בשלבי הטמעה מתקדמים.
הסיור היה מענין ומעשיר והאירוח מחמם את הלב.
תודה לחנ"י ולחברת נמל חיפה, להתראות בסיור הבא!
___________________________________________________________________
מארגנת הסיור- גלית יסקרביץ-טיץ, סגנית נשיא ב- PMI ישראל
הפניה לאתר העמותה: http://www.pmi.org.il/