איך ארגון ה-PMI התחיל? שאלתם את עצמכם פעם איך התחיל ארגון ה PMI ? של מי היה הרעיון לקבץ את כל השיטות המוכחות במקום אחד לטובת הכלל? אז מסתבר שזו היתה חבורה של חמישה אמריקאים, בואו תשמעו את הסיפור… בכנס PMI העולמי האחרון , בפניקס אריזונה, זכיתי לפגוש את ג'ים שניידר, מייסד PMI. ג'ים היה תוכניתן בחברת IBM בימים שעוד היו למחשבים 2K זכרון (כיום לשעון סטנדרטי יש יותר מזה… ) אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת עבר ג'ים לעבוד בתחום המחשבים operation research וקיבל לידיו ביצוע פרויקט תשתית. הבוס שלו אמר לו שיש משהו חדש שנקרא CPM (Critical Path Method) וביקש ממנו ללמוד את הנושא. ג'ים חקר את הנושא ונחשף לטכניקת ה Critical Path Method וה PERT. השיטה מצאה חן בעיניו והוא העמיק לחקור בה, הפך אותה לקורס על תכנון פרויקטים והחל לעבוד וללמד אותה בחברות שונות. בחברות הללו אהבו גם כן את הטכניקה החדשה. מדובר בחברות: AT& T Booz, Allen & Hamilton Brown & Root McDonnell Georgia Tech University חברו אליו בעלי מקצוע נוספים מחברות אלו, שדיברו בינהם על הצורך לחלוק אינפורמציה על טכניקות חדשות ולדסקס בעיות משותפות עם קולגות. בתחילת 1969, במסעדה קטנה בפילדלפיה הם החליטו להקים את ארגון ה PMI כדי לתת מענה […]
PMO היא פונקציה ארגונית פופולרית למדי בארגונים בימים אלו, ויחד עם זאת נמצאת באופן קבוע תחת סימן שאלה לעצם קיומה. מי שלא הולך קדימה הולך אחורה מיכאל גורבצ'וב אמר ש"מי שלא צועד קדימה במוקדם או במאוחר ימצא את עצמו צועד אחורה". כמו בכל מקצוע, גם ה- PMO (Project Management Office) צריך להתקדם ולהתאים את עצמו לדרישות העדכניות של הארגון שלו והשוק בכללותו. בימים אלו, כשמדברים על "עולם בהפרעה" (Disruptive world)- הדבר נכון פי כמה וכמה. יש הרבה יישומים של PMO במחקר גלובלי של Project Management Solutions נאמר שב-2016 ל-85% מהחברות יש גוף PMO פעיל!, ואחוז זה עולה ככל שהארגון גדול יותר. זה מספר עצום ביחס לתפקיד שעד לפני כמה עשרות שנים לא היה קיים בכלל. גיל ממוצע של גוף PMO הוא 5 שנים, כאשר חלק ניכר מה-PMO מתמודדים עם האתגר של להוכיח את ערכם על בסיס קבוע. אתגר נפוץ נוסף הוא להתמודד עם התפיסה של העובדים בארגון שתהליכי עבודה בניהול פרויקטים נתפסים כבירוקרטיה ותקורה מיותרת. יש הרבה מודלים ויישומים של PMO (Project Management Office), שמתורגם בעברית ל"משרד לניהול פרויקטים". בLeadera- אנחנו מסייעים ללקוחותינו להקים ו/או לשדרג גופי PMO, ואצל כל לקוח אנחנו רואים הגדרות ויישומים שונים של התפקיד. ב PMBOK מבחינים בין סוגים שונים של מבני PMO בהתאם לדרגת השליטה וההשפעה […]
"הצצה לפרויקט" בטיול משפחות בפסח בחול המועד פסח יש לנו מסורת רבת שנים לטייל בצפון הארץ עם חברים ותיקים, טיול משפחות בחבורה גדולה ומלוכדת. כל שנה מגוונים במסלולי הליכה, כאלו שגם מתאימים לדרגת הקושי הנדרשת, גם לא עמוסים מידיי במטיילים, וגם תואמים את מזג האוויר. ת'כלס אלו לא מעט דרישות לעמוד בהם, ומזל שיש לנו את גלית (גלית אחרת, אנחנו 3 גלית בחבורה הזו ) שמצליחה לעמוד במשימה בכבוד כל שנה מחדש אז השנה חוץ מכמה מסלולים מוצלחים, החלטנו לגוון גם בסיור קצת אחר, סיור ב"חוות הרוח לאנרגיות מתחדשות" על שם שלמה שמלצר ז"ל, בקיבוץ מעלה גלבוע. והקרדיט על הרעיון לעינת. את הסיור הזמנו מראש, וקיבלנו את ציפי המדריכה הנהדרת, בת הקיבוץ, שמתמחה בסיורי משפחות. הסיור כולל הסברים וסרטים על האזור, על מקורות של אנרגיה מתחדשת ועל פרויקט הקמת החווה ותפעולה. חוות הרוח חוות הרוח היא למעשה שתי חוות של טורבינות רוח בצפון הארץ, האחת ממוקמת ברמת סירין וכוללת 11 טורבינות והשניה במעלה גלבוע וכוללת 14 טורבינות, יחד 25 טורבינות בגובה 44 מטר כל אחת שמייצרות סה"כ 22 MW חשמל ירוק. את החוות הקימה חברת אפקון והיא נקראת על שמו של שלמה שמלצר ז"ל, מבעלי החברה. החווה חוברה לרשת החשמל הארצית באפריל 2016 (חוגגת שנתיים בימים אלו), כחלק מרגולציה שקבעה […]
אבטחת מידע בניהול פרויקטים אבטחת מידע כצוואר בקבוק בפרויקט במהלך קורס ניהול פרויקטים שקיימנו לאחרונה אצל אחד מלקוחותינו, קיימנו מפגש בנושא ניהול סיכונים פרויקטליים. התירגול והדיונים בהם ניתחנו את הפרויקטים של משתתפי הקורס והסיכונים בהם, העלה בצורה מאד ברורה שגורם אבטחת מידע הוא בעל ענין משמעותי וקריטי לפרויקטים. למה זה?- כי מחד דרישות אבטחת מידע הן מחייבות ומחמירות, ומאידך- חוסר זמינות של צוות אבטחת המידע בארגון לתמוך בפרויקט (עקב עומס ועבודה מרובה בכל הפרויקטים), לא מאפשר למנהל הפרויקט להתקדם כראוי ובקצב הנדרש. אמנם מדובר בקורס ניהול פרויקטים בתחום מערכות מידע, יחד עם זאת, התופעה של הדומיננטיות של אבטחת מידע אינה מאפיינת רק פרויקטי מערכות מידע, אלא רלבנטית לכל פרויקט שמערב טכנולוגיה ומבוסס על מערכת נשלטת מחשב. אתגרי הסייבר גדלים, מלחמת העתיד היא קיברנטית/ מקוונת, "לוחמת מידע", ומנהל פרויקט חייב להיות מודע למשמעות ולהשלכות של אבטחת מידע על הפרויקט שלו. יותר מכך, כיוון שעולם הסייבר הוא דינאמי ומשתנה כל כך, ההיכרות של מנהל פרויקט עם דרישות אבטחת המידע צריכה להיות קבועה ותמידית. כלומר- גם אם מנהל פרויקט כבר מכיר את הנושא מפרויקט קודם שביצע, זה לא פותר אותו מלבדוק מחדש כשמתחיל פרויקט חדש. מה זה אבטחת מידע ואיך היא קשורה לפרויקט? אבטחת מידע (information security ) על פי וויקפדיה היא […]
סוחב את האחריות לבד? אישית אני מאמינה באחריות אישית, מישהו שיודע שמשימה כלשהי באחריותו, לטוב ולרע. יש בזה משהו ממריץ, ההבנה שאם אני לא אעשה/אוביל/אחליט/ איידע- זה לא יקרה. לא בכדי אוהבים להגיד בעולם ניהול הפרויקטים Make it happen, תגרום לזה לקרות. יחד עם זאת, בזמנים בהם הכל נהיה גדול יותר, מורכב יותר, רמת אי וודאות גבוהה, קצב שינויים מטורף, וכמות בעלי ענין הולכת וגדלה- קצת קשה לסחוב הכל לבד על הגב. יותר ויותר אני נתקלת במינוי של הובלה כפולה, של שני אנשים שמתמנים יחד, בזוג, להוביל משימה אחת מורכבת וגדולה. יש מי שחושב שתפקוד של PM כמנהל פרויקט יחד עם PMO (Project Management Office), זה מינוי מהסוג הזה, מעין הובלה כפולה. אבל לא- האחריות הבלעדית לפרויקט היא של מנהל הפרויקט, ה- PMO הוא פונקציה חשובה מעין כמוה, אך אינה נושאת באחריות במקרה של כישלון הפרויקט. לעומת זאת תפקידים כמו PM/TPM (Technical Project Manager), או מנהל פרויקט מערכות מידע עם מנהל פרויקט מטעם הביזנס, הם סוג של שניים באותה משבצת. ובאמת חלוקת האחריות בין השניים לא טריוויאלית. זה הוביל אותי לחפש קצת על הביטוי שנקרא Two in a box (הכוונה למבנה ארגוני ניהולי שמייצר שותפות ניהולית), ולראות את ההתאמה שלו לעולם ניהול הפרויקטים. אז איך ניתן לחלק אחריות? איך ניתן […]