איך נאס"א* מנהלת את תוכנית הפרויקטים השנתית תכנון שנתי כולנו צריכים לבצע תכנון שנתי, לא משנה אם אנחנו ארגון קטן או גדול, תוכנה חומרה או משולב, אג'ילי יותר או פחות כדאי שנדע את התוכניות (או יותר נכון התוצרים) שנקבל במהלך השנה. כל ארגון נערך לתכוניות השנתיות באופן קצת שונה ובעיתוי קצת אחר. אנחנו עכשיו ביולי, ויש ארגונים שזה הזמן בו הם מתחילים את איסוף הדרישות באופן שיאפשר להם "לגזור" את הפרויקטים הנחוצים ולתת מענה למגוון הדרישות הארגוניות. לתוכנית יש השלכות (ויש שיגידו שבעצם היא נובעת) על תקציב, מכירות, יצור ועוד. בארגונים קטנים שאנחנו פוגשים התהליך בדרך כלל יותר פשוט וכמובן גם מהיר יותר. כשיש לך מוצר אחד, התכנון בעיקר מבוסס על יכולת היצור שלך והשנה נבנית סביב גרסאות המוצר בהתחשבות בתקציב (האם אפשר להגדיל את כמות כ"א). אבל מה קורה בארגונים גדולים? הפעם בחרנו להסתמך על דעת גדולים ולתאר את התהליך כמו שהוא מבוצע בנאס"א. כבר שנים רבות נאס"א משמשת כקטר מוביל בתחומים של ניהול פרויקטים. בין אם זה בשימוש ב-WBS, הפקות לקחים וטכניקות מוכרות נוספות בניהול פרויקטים. בעבר כבר התיחסנו לדברים שניתן ללמוד מנאס'"א, בפוסט שנקרא "מת האדם האחרון שהלך על הירח". על התהליך שמפורט להלן, של ניהול תוכנית פרויקטים שנתי, שמענו בפודקאסט של PM Podcast"". אני מניחה שבשלב […]
פיצוח אגוזים כדי להיות יעיל בארגונים היום, חייבים להשפיע על אנשים. היכולת להשפיע ולייצר תוצאות באמצעות אחרים היא אחד האתגרים המרכזיים כיום מה שהופך את תפקידו של מנהל פרויקטים, הנדרש להשפיע על בעלי עניין רבים בארגון ומחוצה לו, למאתגר. הגדרת התפקיד של מנהל הפרויקט לכשעצמה עשויה להיות שונה מארגון לארגון אבל הצורך להשפיע עובר כחוט השני בכל ארגון, קטן כגדול, מקומי או גלובלי, מגזר עסקי או מגזר שלישי. במפגשי קורס רבים, אנחנו כמעט תמיד מתבקשים לתת מתכון מוכח לאיך משפיעים על בעלי עניין. ניתוח בעלי עניין ומיפוים זה יופי, אבל אחרי שזיהינו את הקבוצה המאתגרת, זו שהמוטיבציה שלה נמוכה אבל ההשפעה שלה גבוהה, מה עושים? איך רותמים את האנשים האלו? איך מפצחים את האגוזים הקשים לפיצוח? החדשות הרעות הן שאין נוסחה אחת מנצחת לרתימת בעלי עניין. החדשות הטובות הן שיש הרבה דרכים, די פשוטות, שניתן לאמץ ולפעול בהן כדי שייצר שותפות ורתימה. כמה טיפים לפיצוח האגוזים: בנה קשרים אחת הסיבות שאנשים עושים עבורנו דברים – תמיכה ברעיון או אישור תקציב – זה בגלל שהם מחבבים אותנו. אין צורך להיות אדם מדהים או כריזמטי במיוחד, אלא רק לייצר יחסים טובים עם עמיתים. זה לא יתורגם ישירות להשפעה כמובן, אבל סביר יותר להניח שיקשיבו לנו. המלצה ראשונה היא לעבוד על טיפוח קשרים […]
ב 5 ליוני התקיים כנס PMI ישראל השנתי לניהול פרויקטים במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, בנושא "ניהול פרויקטים- הדור הבא", בניצוחו של אורן שטיינברג, מנהל הכנס, ויעקב נתניהו, מנחה הכנס. הכנס השנתי- PMI כמו בכל שנה, גם השנה גדשו את הכנס מעל אלף מנהלי פרויקטים ועוסקים בניהול פרויקטים מכלל התעשיות והמיגזרים, באים ללמוד כמו גם "להתמנגל". התוכנית המקיפה כללה הרצאות מליאה כמו גם מספר מושבים בנושאים שונים, כאשר הנושא המדובר ביותר במהלך הכנס היא האג'ייל. לאתר תוכניית הכנס השנתי התוכנית השנה כללה מגוון נושאים, הרצאות ומושבים, וגם קונצפט חדש של "מומחה לרגע", בהובלתי, אותו הגה חיים דויטש, מנכ"ל Agile Spirit, שגם הרצה בכנס. הרעיון הוא הזדמנות לבאי הכנס להתייעץ אחד על אחד עם מומחים בתחומי ניהול פרויקטים מגוונים, כגון ניהול סיכונים, תקשורת ובעלי ענין, בניית ובקת לו"ז, PMO, ואג'ייל. (סיכום "מומחה לרגע" בפוסט נפרד….) מליאת הבוקר נפתחה על ידי ד"ר טל אספיר, נשיא PMI ישראל, וכללה מספר הרצאות. להלן כמה רשמים שאני לקחתי לעצמי: מנהל פרויקטים דור 3 עדי דיאמנט, מנהל מעבדת חדשנות במרכז הפיתוח מיקרוסופט ישראל, הרצה על השינוי בניהול פרויקטים בעקבות המהפכה התעשייתית הרביעית. לדבריו, המהפיכה הרביעית, שבעיצומה אנו נמצאים, כרוכה בשינויים טכנולוגיים משמעותיים, שמשפיעים על עולם ניהול הפרויקטים. מהפיכה זו מחייבת מנהלי פרויקטים להבנה טובה יותר בנושאים טכנולוגיים. […]
גריט וניהול פרויקטים לאחרונה נתקלתי במונח "גריט" שהיה חדש לי ולא מוכר. חיפוש מהיר בגוגל גילה שזה סוג של תכונה חדשה שתועיל מן הסתם לכל אחד, אבל לי נראית ממש חובה למי שמנהל פרויקטים. מה זה גריט? "מאחורי הצלחה יש שילוב שקט וחמקמק בין להט להתמדה, תכונה ייחודית שמצמיחה אנשים שלעולם לא מרימים ידיים ומסתערים על המטרות שלהם בתשוקה סוערת ובלי לראות בעיניים. פרופ' אנג'לה דאקוורת חקרה את ה"גריט", הבינה למה היא הכרחית למצוינות, בדקה את הקשר שלה לשביעות רצון מהחיים וסיכמה הכל בספר שמסביר איך לפתח את התבלין הסודי הזה בכל ילד ובכל מבוגר." ככה נפתחת כתבה מצוינת במוסף כלכליסט. הפרופסור חקרה צוערים בווסט פוינט (האקדמיה הצבאית האמריקאית). הם היו מוכשרים בתחומם וגם היה להם מזל, אבל מה שמשך את תשומת לבה בעיקר היה שהאנשים האלה מעולם לא הרימו ידיים; מבחינתם לוותר זו לא אופציה. הם ידעו מה הם רוצים, היו מוכנים לעבוד קשה כדי להשיג את זה, להתמודד לעתים עם שעמום או תסכול, והיה להם החוסן הנפשי שנחוץ להליכה בדרך. לתכונה הזאת קוראים Grit , שילוב של להט והתמדה. לדבריה, שלושת המאפיינים העיקריים של מצליחני גריט הם: 1- תשוקה גדולה למה שהם עושים, 2- תקווה, התעקשות לא להרים ידיים אף פעם ולהמשיך למצוא דרכים להיות טובים […]
לקראת הכנס השנתי ה-21 של PMI, העמותה לניהול פרויקטים בישראל, יום ג', 5 ביוני, מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, תל אביב פורסם במגזין אנשים ומחשבים מאת: הילל יוסף "אופן ניהול הפרויקטים צריך להתאים את עצמו לעידן הנוכחי, בו קצב השינויים מטורף והוא נחשב ל-'עולם בהפרעה', כלומר – משובש תמידית. הדבר נדרש בשיטות הניהול, בחשיבה אג'ילית ובתפיסת התפקיד", כך אמרה גלית יסקרביץ'-טיץ, סגנית נשיא לקשרי תעשייה וממשל ב-PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים. יסקרביץ'-טיץ התראיינה לקראת הכנס השנתי של העמותה. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, יתקיים ביום ג', 5 ביוני, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. לצד פעילותה בהתנדבות ב-PMI ישראל, יסקרביץ'-טיץ מנהלת את Leadera – חברה שעוסקת בייעוץ מתודולוגי ובהדרכות לניהול פרויקטים. לדבריה, "השפעת השינויים על ניהול הפרויקטים ניכרת בתחומים רבים. הדבר ניכר בתפיסה האגי'לית והגמישה, שמיושמת כמעט בכל מקום, בעיקר כצורת חשיבה אבל גם בפיתוח תוכנה ובניהול פרויקטים נוספים. ניתן לראות זאת, למשל, בתפיסת תפקיד מנהל הפרויקט. כשאני מדברת עם מנהלים בכירים מקרב הלקוחות שלי, מבחינתם, מנהלי הפרויקטים שלהם חייבים להיות גם בעלי ראייה עסקית והבנה אסטרטגית, מעבר ליכולותיהם המקצועיות והטכנולוגיות. זאת, כדי להיות מסוגלים לקבל החלטות נכונות בזמן אמת – החלטות שלוקחות בחשבון את טובת העסק מבחינה פיננסית ושיווקית". "כשהעולם דינמי ומשתנה", אמרה יסקרביץ'-טיץ, "גם הנתונים שהיו בתחילת הפרויקט משתנים וצריך לקבל החלטות תוך כדי פעולה, לאן […]